Uitgever: Celtica Publishing
ISBN: 9789491300592
Uitvoering: e-boek
Aantal pagina's: 422
Uitgave: december 2016

Met dank aan Celtica Publishing voor het recensie-exemplaar.

Räz Numera, Windmeester van de Orde van De Negende Cirkel, werkt samen met de Scarowyn Grummus om de planeet te herstellen met behulp van magie, dit in nauwe samenwerking met andere Scarowyns en wetenschappers van de Intergalactische Alliantie. Het ziet er na enkele jaren naar uit dat hun werk het gewenste resultaat heeft. De planeet Netherea is dankzij het harde werk aan het stabiliseren. Een aanval van de Shaedon op Netherea komt zo onverwachts en verloopt zo snel dat de degenen die aan het werk zijn op de planeet compleet verrast worden. Er wordt een onderzoek gestart hoe deze onvoorziene aanval heeft kunnen plaatsvinden ondanks de zware beveiliging.

De Intergalactische Alliantie moet zijn vloot verdelen. De schepen zijn bij de planeet Netherea om deze te beschermen tegen een aanval van de Shaedon, maar er zijn ook schepen nodig bij de grens met het Zar'aranos rijk waar sinds enige tijd onrust heerst.

De Luminars hebben in het verleden met succes de Shaedon verslagen. Räz wordt door de leidster van zijn Orde van de Negende cirkel, Máraxi Wihara, eropuit gestuurd om uit te vinden welke oude technologieën de Luminars gebruikt kunnen hebben om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn enkele aanwijzingen gevonden dat deze informatie op verschillende planeten te vinden is. De plekken waar deze zich bevinden zijn moeilijk bereikbaar aangezien ze zich grotendeels in het gebied van de Kevar bevinden. Eén locatie bevindt zich zelfs in het gebied van de Zar'aranos. Men heeft de hoop dat met deze informatie de Shaedon verslagen kunnen worden. Daarnaast zijn er nog meer opties om deze vijand uit te schakelen, zoals het vinden van de fabriek waar de Shaedon zogenaamde “polydrones” maken: kunstmatig intelligente wezens die in dienst staan van de Shaedon. De Intergalactische Alliantie gaat met medestanders een samenwerking aan en men zet alles op alles om Netherea te redden, de Shaedon te vernietigen en een oorlog met het Zar’aranos Rijk te voorkomen.

Het hoofdstuk begint met een korte maar duidelijke terugblik op deel één “The Shaedon Resurgence Book 1- The Fall of Netherea” en hoe de stand van zaken nu is op de planeet Netherea. Dit deel is schuin gedrukt om te benadrukken dat het een inleiding is. Het verhaal zelf begint erna.

Net als het eerste deel van deze serie is dit verhaal beeldend geschreven. Vanaf het eerste moment zat ik direct weer in het verhaal. De schrijver geeft bij de personages een korte beschrijving, zodat je direct weer weet wie het zijn en hoe ze eruit zien. Achter in het boek is ook nog een handige lijst met alle personages.

In dit tweede deel "The Zar’aranos Deception" hebben zowel het verhaal als de personages meer verdieping. Ook de nieuwe personages zijn interessant en boeiend. Ik was blij dat Máraxi Wihara weer een rol heeft in dit boek. Ze is niet één van de meest sympathieke personages, maar ik vind haar bijzonder intrigerend. Ik hou van haar sarcasme en ze is één van mijn favorieten. Vooral de conversaties tussen Máraxi en Xer’xis, die elkaar niet liggen, zijn boeiend om te lezen. Daarnaast ben ik het personage Räz Numera erg gaan waarderen.
Jeffrey Debris heeft in dit tweede deel meer aandacht geschonken aan de diverse rassen. Je leert vooral de rassen uit het eerste deel nog beter kennen, zoals hun gebruiken en gewoonten, hun manier van leven en denken. Ook al vormen ze samen het Intergalactische Alliantie, het is duidelijk dat er grote verschillen zijn tussen de rassen onderling.

De Shaedon zijn een slimme vijand. Doordat zij bezit kunnen nemen van het lichaam van hun tegenstanders, kunnen ze ongemerkt toeslaan. Alleen de kleuren van de ogen veranderen, zij worden zwart. De personages weten vaak niet van tevoren of ze wel of niet met een Shaedon te maken hebben, wat voor spannende situaties zorgt. Ook als lezer word je regelmatig verrast. Wie kun je nog vertrouwen?

In het eerste deel heb je al kennis gemaakt met de Kevar. In dit tweede deel heeft dit ras een grotere rol. Het is een bijzonder ras, katachtig en indrukwekkend. Nu ik ze beter leer kennen, is het één van mijn favoriete rassen geworden. Het is een ras dat voornamelijk uit krijgers bestaat en leeft volgens een strikte erecode. Nu hebben vrouwen in deze serie al een even groot aandeel als mannen in het verhaal, de vrouwelijke Kevar zijn gewoonweg stoer en staan volledig gelijk aan de mannen van hun ras. Verder leer je in dit deel ook de Kraut beter kennen, een fascinerend ras dat goed gedijt in extreem warme omgevingen. Tijdens interacties met andere rassen gebruiken zij beschermende kleding om anderen te beschermen tegen de hitte die zij van nature uitstralen.

Het verhaal leest aangenaam. De schrijver heeft met het eerste deel uit de serie een goede basis neergezet en bouwt het verhaal in dit tweede deel verder uit. Je krijgt een steeds beter inzicht in wat er (op de achtergrond) speelt en welk gevaar de Shaedon vormen. Verder zit het verhaal boordevol spanning. Persoonlijk vind ik dit verhaal beter dan het eerste deel. Het verhaal is uitgebreider en heeft meer verdieping. Het verhaal leest beeldend, het is alsof je een film kijkt. Het is een verhaal waarin de schrijver er niet voor schuwt om personages in nare situaties te plaatsen, sommige met dodelijke afloop. Het zijn niet alleen de minder belangrijke personages, ook enkele hoofdpersonages krijgen er flink van langs. De personages hebben naast de dreiging van oorlog ook te maken met hun eigen (vaak moeilijke) persoonlijke zaken. Het verhaal heeft tevens intrigerende plotwendingen.

“The Zar’aranos Deception” is razend spannend, intrigerend, dynamisch tot aan het eind en het verhaal bevat regelmatig humor c.q. sarcasme dat goed past bij het verhaal en de dialogen tussen personages. Ik heb zonder meer genoten van “The Shaedon Resurgence Book 2 The Zar’aranos Deception” en geef het graag 5 sterren.

Jeanine Feunekes-Both - recensente De Perfecte Buren