woensdag 6 december 2017

‘KleuterSmoeltjesSchrift’ – Josina Intrabartolo & Sonja Kemp


Genre: kinderboek
Uitgever: Scrivo Media
ISBN: 9789491687426
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina's: 102
Uitgave: maart 2017

Met dank aan uitgeverij Scrivo Media voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Na twee succesvolle delen van het vrolijke invuldagboek SmoeltjesSchrift, is het tijd voor een kleuter-versie! Vanaf nu kunnen kleuters in dit rijk geïllustreerde boek - met behulp van kleurrijke stickers - kwijt hoe hun dag is geweest en welke emoties zij hebben gevoeld. Daarnaast is er veel ruimte om hun creativiteit de vrije loop te laten. Het KleuterSmoeltjesSchrift zorgt ervoor dat ook kleuters voortaan met een 'opgeruimd hoofd' kunnen gaan slapen.

Nu mijn dochter net vier is geworden stappen wij een hele nieuwe wereld binnen, die van de basisschool. Hoewel ze eerder veel naar de gastouder ging was ze de afgelopen maanden alle dagen thuis. Van de gastouder hoorden we altijd hoe de dag was geweest en thuis was ik er zelf bij. Nu ze in groep 1 zit in een klas met 29 kinderen is dit afgelopen. Je kunt nou eenmaal niet verwachten dat de juf iedere ouder persoonlijk verslag doet.

Nu hebben wij het geluk dat onze dochter best goed kan vertellen maar ook zij vindt het soms lastig om situaties van die dag te vertellen.
Wat een uitkomst is het KleuterSmoeltjesSchrift dan! Iedere dag kan er een bladzijde worden ingevuld. Het zijn altijd dezelfde vragen en daarnaast heeft iedere dag een opdracht. De ene dag wordt er gevraagd welke superkracht het kind zou willen hebben, dan weer om zelf een tekening te maken, een kleurplaat in te kleuren of om een opdracht te doen zoals punten verbinden of de goede vorm te kleuren.

De antwoorden op de vragen zijn weergegeven in smoeltjes. Dit maakt het makkelijk voor een kind om zelf te antwoorden en zo min mogelijk hulp nodig te hebben van een ouder. Het kind kan zelf een rondje zetten om het voor hem of haar passende antwoord.

Wel is het fijn om erbij te zitten wanneer de bladzijde wordt ingevuld of om het na het invullen te bespreken. Als een kind bij ‘eten vond ik’ de duim naar beneden heeft gekozen, dan kan je bespreken wat hij/zij niet lekker vond die dag en waarom niet. Is er alleen gespeeld of met anderen? Met wie is er samen gespeeld? Ook zitten er achterin het boek stickers en is er bij elke dag ruimte om een sticker te plakken. Als er geen toepasselijke sticker is dan kan je kind natuurlijk gewoon iets passends tekenen.

Het enige minpunt dat ik zou kunnen bedenken is dat er nauwelijks ruimte is om er als ouder iets bij te kunnen schrijven. Na een paar dagen weet ik niet meer waarom mijn dochter het eten toen niet lekker vond of met wie ze toen gespeeld heeft op school. Ik begrijp dat dit boek er vooral is zodat je beter met je kleuter over de dag kunt praten maar het is ook leuk als je over een jaar bijvoorbeeld nog eens door het boek kunt bladeren en dan weet waarom die smoeltjes omcirkeld zijn.

Mijn kleuter voelde zich al groot omdat ze eindelijk naar school mocht maar ze voelt zich stiekem nog wat groter wanneer ze ’s middags dit boek uit de kast pakt om het in te kunnen vullen (geheel uit eigen beweging trouwens ;)).

Een mooi vormgegeven boek, duidelijk en overzichtelijk voor de doelgroep en een fijne manier om het gesprek over de schooldagen aan te gaan met je kleuter. Als enige minpunt de beperkte schrijfruimte maar toch een dik verdiende 4,5 ster.

Annelien Kruithof – recensent De Perfecte Buren




Geen opmerkingen: