vrijdag 10 november 2017

‘Onderuitgehaald’ – Loes den Hollander



Genre: thriller
Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461092830
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's: 281
Uitgave: november 2017

Dank aan Uitgeverij De Crime Compagnie voor het beschikbaar stellen van recensie-exemplaren t.b.v. deze duorecensie door Charles Kuijpers en Patrice van Trigt (beiden DPB)

Charles: Loes den Hollander is een van de productiefste én beste thrillerauteurs van Nederland. Haar werk kenmerkt zich onder meer door een ogenschijnlijk eenvoudig maar o zo krachtig taalgebruik en een constant hoge kwaliteit.
Met haar vorige boek “Duivelspact” had ze de lat onwaarschijnlijk hoog gelegd. Het boek verwierf vijf glanzende sterren en was een echt meesterwerk, zoals overigens ook diverse van Loes’ eerdere boeken.

Samenvatting
Charles: Het nu verschenen “Onderuitgehaald” is haar tweeëntwintigste thriller. Centraal in het verhaal staat het gezin van Fokke Fortuin. Als zijn jonge dochters Sigrid en Wieke nog volop treuren om het overlijden van hun moeder, trouwt Fokke met Freddy Hasselaar die zich tegenover de meisjes ontpopt als een ware tiran. Op vakantie in Frankrijk vindt op een bepaald moment een drama plaats dat de kern van het verhaal wordt.

Patrice: Al doet vader Fokke nog zo zijn best, de band met zijn dochters Sigrid en Wieke heeft een flinke klap gekregen door zijn tweede huwelijk. Door met Freddy te trouwen haalde hij het tegenovergestelde van hun overleden moeder in huis. Vooral Sigrid zette zich af en wist daarmee de sfeer thuis behoorlijk te beïnvloeden. Iedereen in het gezin had daar onder te lijden en dat zorgde voor veel spanning in huize Fortuin. Inmiddels zijn Sigrid en Wieke volwassen, uit huis en gesetteld. Freddy is zeven jaar geleden bij een vakantiewoning overleden en Fokke heeft nu een nieuwe liefde ontmoet waar hij graag de volgende stap wil zetten. Mitzy heeft namelijk een goede band met haar aankomende stiefdochters en Sigrid lijkt daardoor ook wat te ontdooien richting haar vader. Dat heeft ook zeker te maken met het feit dat ze recent een nieuwe liefde heeft gevonden in Engel en ze lekker in haar vel zit. Ook wat betreft haar werk als redacteur heeft ze het naar haar zin. Maar alles verandert wanneer er een bruine envelop op haar mat valt.



Charles: Sigrid doet, terwijl haar privéleven zich in een stroomversnelling bevindt, gedreven onderzoek naar de achtergronden van het drama. Daarbij kruisen onder meer de tamelijk onaangename types Bernice, Nora en Jochem, de ex van Bernice, haar pad. Er blijkt een uitgebreid web van intermenselijke relaties te bestaan waar bijna alles om seks draait. Die wordt overigens nergens expliciet beschreven.

Patrice: Sigrid krijgt met een wel heel bizar manuscript te maken dat bij haar wordt bezorgd. Eerst denkt ze nog dat dit wel heel toevallig is maar tijdens het lezen bekruipt haar een akelig gevoel. Dit boek in wording beschrijft namelijk precies de gebeurtenissen van hun gezin en dan vooral met betrekking tot de periode waarin Freddy nog leefde én die waar ze overleed. Het is duidelijk dat de auteur over informatie beschikt die Sigrid de rillingen bezorgt. Per hoofdstuk komt er steeds meer persoonlijke informatie naar boven waar Sigrid, maar ook de rest, liever niet meer aan denkt. Want wanneer het vermoeden ontstaat dat het verhaal is bedoeld om de waarheid te onthullen van wat er toen écht is gebeurd tijdens die vakantie, slaat de paniek toe.

Oordeel
Charles: In een in het boek vervlochten andere verhaallijn komt een geheimzinnige, dreigende schrijver naar voren die Sigrid Fortuin verbaal op uiterst hinderlijke wijze achtervolgt.
In het verhaal gaat soms hard tegen hard. Zo zegt Sigrid op een gegeven moment tegen haar vriend met de zeer toepasselijke voornaam Engel:

“Gewonnen is te zwak uitgedrukt. Ze heeft ons allemaal onderuitgehaald”, zegt ze.

Bij een hernieuwde vakantie in Frankrijk komt de plot plots tot een heftige uitbarsting. Hoe het afloopt, ontdekke de lezer zelf.

Patrice: Loes den Hollander weet als geen ander een gruwelijk verhaal te vertellen zonder in bloedstollende details te treden. Ook nu in ‘Onderuitgehaald’ doet ze dat weer prachtig. Een gebroken gezin dat het nodige met elkaar heeft meegemaakt komt zwaar onder druk te staan vanwege het geheim dat het al jaren met zich meedraagt. Den Hollander neemt je mee in de voorgeschiedenis van deze familie en daardoor krijg je automatisch sympathie voor het meest recalcitrante personage. Waarom deze persoon in het gezin voorheen voor de meeste onrust zorgde, blijkt al snel. Er ontstaat tijdens het lezen een gevoel van medelijden en de acties zijn best te begrijpen, vooral gezien de leeftijd en omstandigheden. De reacties die volgen, kruipen onder je huid, ziet nou niemand wat er werkelijk speelt? Het psychologische effect van de jeugd van Sigrid en Wieke heeft diepe sporen nagelaten. Het vertrouwen is beschadigd en boosheid en onbegrip steken geregeld de kop op. Geen wonder dat de onderlinge relaties onder druk staan. Dat weet Loes den Hollander heel mooi te verwerken in het verhaal, de band van ouder/kind wordt mooi weergegeven. Wanneer de onrust toeslaat op het moment dat Sigrid met het manuscript te maken krijgt is dat dan ook het ultieme moment om een nog grotere wig te drijven in het gezin, maar is dat wel wat de schrijver ervan voor ogen heeft?

Charles: Loes den Hollander is fenomenaal in het bedenken en uitwerken van soms complexe plots waarin niet zelden psychopaten een rol spelen. Ook in “Onderuitgehaald” slaagt ze daar weer in. Over haar ijzersterke schrijfstijl en haar korte, kernachtige en beeldende taalgebruik is al vaak, en terecht, de loftrompet gestoken. Dat geldt ook voor dit boek. En het is ook nog eens foutloos.

Patrice: Wat volgt zijn veel vragen maar weinig antwoorden, zowel bij de hoofdpersonages als bij de lezer. Knap gedaan weer. Toch moet worden gezegd dat ‘Onderuitgehaald’ het qua spanning niet haalt bij de laatste boeken van Den Hollander. Buiten het feit dat het weer prachtig geschreven is (zoals bijna vanzelfsprekend is geworden), was de onderliggende spanning niet als vanouds en was het mij al snel duidelijk wie er achter de dreiging vanuit het manuscript ging.

Conclusie
Charles: Veelal is voor de boeken van Loes kenmerkend dat de lezer ze niet kan wegleggen. Het verhaal neemt je vanaf het begin volledig in zijn greep. Opmerkelijk genoeg is dat bij dit boek enigszins anders. De spanning staat in het begin op een vrij laag pitje. Op zich niet erg, want een goede thriller hoeft zeker niet bol te staan van de spanning, maar de fervente Loes-lezer kijkt wel even verwonderd op. De tweede verhaallijn (die van de “geheimzinnige schrijver”) is in het begin zeker de moeite waard, maar wordt wel erg breed uitgesponnen. Niet alle lezers zullen dat ten volle kunnen waarderen. Het boek is niet echt een pageturner ofwel slaapsteler zoals vele andere boeken van Loes.

Daardoor wordt het aantal sterren in de waardering van het boek beïnvloed. “Onderuitgehaald” is zonder meer lezenswaardig en staat garant voor een aantal uren ongeremd leesplezier.

Het boek krijgt drie sterren, die gewoonweg staan voor een goed boek.


Patrice: De kenmerken van een ‘echte Loes den Hollander’ zijn onmiskenbaar aanwezig: een ongekunstelde schrijfstijl, krachtige personages en een goede verhaallijn. Echter blijft dit verhaal wat op de vlakte als het op die specifieke nagelbijtende spanning aankomt en richting de plot mist het net die knallende afsluiting. Niettemin is ‘Onderuitgehaald’ een goede thriller en krijgt daarom drie stevige sterren!