woensdag 8 november 2017

‘De enige echte kleurkalender 2018’


Genre: wandkalender
Uitgever: BBNC uitgevers 
ISBN: 9789045321462
Uitvoering: kalenderjaar 2018
Uitgave: 2017

Met dank aan BBNC uitgeverijen voor deze recensiekalender.




Deze kleurkalender heeft een prettig formaat. Door het vierkante model kleur je er gemakkelijk in en kun je de pagina’s omvouwen om alleen de plaat die je kleurt voor je te hebben. 
Het buitenste blad is een vrolijk ingekleurde natuurtekening die ook in de kalender op het eerste blad staat. Toen ik deze ging kleuren besloot ik mijn Stabilo Pen 68 en 88 te gaan gebruiken. Ik heb al vele mandala’s in de kleurboeken van BBNC gekleurd o.a. Het enige echte mandala kleurboek en het tweede deel hiervan heb ik aangeschaft. Ik heb daarin al gemerkt dat het kleuren met de Stabilo’s erg fijn gaat. Het papier is glad en de stiftvloeistof wordt niet erg opgezogen. Als je twee dunne laagjes over elkaar doet met een korte droogtijd ertussen wordt het het mooist. Zie foto 1

Foto 1

De lijntjes in sommige tekeningen in deze kalender zijn alleen zo dun dat zelfs de dunne nr.88 variant stift te dik is om precies tussen de lijntjes te blijven. En een aantal tekeningen zijn zo druk dat je niet weet wat wat is en daardoor moeilijk de kleuren kan bepalen. Dit kan je goed zien bij mijn tweede plaat. Zie foto 2.

Foto 2



Deze heb ik gekleurd met waterverfstiften. Deze stiften drukken normaal erg door en kun je alleen gebruiken als er niks op de achterkant staat. Maar dit papier is zo dik en glad dat het de dunne inkt niet opzuigt en er dus bijna geen kleuren doordrukken op de achterkant. Zie foto 3



 Foto 3

Alleen de donkerbruine kleur drukt een klein beetje door maar dat is absoluut niet hinderlijk om de kalender gewoon te gebruiken. 

Bij plaat 3 heb ik stift en potlood gecombineerd. Eerst alleen met potlood maar daar is dit papier dus te glad voor. Het potlood glijdt echt over het papier en er is behoorlijk wat druk nodig om de kleur en beetje netjes op te krijgen. Zie foto 4

 Foto 4


Omdat de platen me toch uitdaagden om er nog een te gaan kleuren ben ik gister aan deze begonnen. Zie foto 5. Ik hou van het terugkomen van kleurtjes maar dan toch net even anders. 

 Foto 5

Mijn conclusie is dat ik mijn geliefde Stabilo’s hier volop kan gebruiken en ook de waterverfstiften geven een mooi resultaat.
De platen zijn wel erg druk en ik hou zelf meer van de rustige platen in de Mandalaboeken van deze uitgever maar dat is natuurlijk echt persoonlijk. 
Daarnaast is het een fijn formaat om in huis op te hangen om er de familie- afspraken op te noteren.

Marjolein van den Booren - van der Molen - recensent van De Perfecte Buren







Geen opmerkingen: