maandag 7 augustus 2017

Silke stelt zich voor.


Dag allemaal! Dag beste boekenliefhebbers!

De vraag werd mij gesteld om mezelf even voor te stellen. Dit is een simpele vraag, maar het bleek uiteindelijk toch niet zo gemakkelijk om er op te antwoorden.
Daarom dacht ik, waarom niet mijn vrienden kort aan het woord laten want wie anders kent mij beter dan hen?


“ok, wie is Silke, een dame met lange blonde haren, nonchalant af en toe in een dot, heeft de vibe voor verschillende culture reizen…voor ons soms ongekend of onbemind! Duikt gretig in verscheidene culturen en talen, geniet van cultureel erfgoed en historische gebouwen en ook de inwoners zijn op haar reizen onveilig (foto). Sociaal, altijd een helpende hand, vrijwilligster in elk sociaal initiatief, maar maakt ook extra tijd voor het schrijven van brieven en reviews van boeken en bezochte restaurants” Ann (beste vriendin)


Dit is inderdaad een korte omschrijving van wie ik ben, maar ik zal deze nu verder aanvullen.

Op 10 juni 1979 zag ik mijn eerste levenslicht in Brugge, waar ik ook tot een twee jaar geleden woonde. Nu woon ik samen met mijn vriend en mijn dikke pluizige knuffel kater in het verre Ronse.
Ik heb altijd al een brede interesse gehad in cultuur: erfgoeddag, open monumentendag, tentoonstellingen, musea, citytrips, kunst, … hiernaast heb ik ook nog eens vergelijkende cultuurwetenschappen gestudeerd.
Reizen is mijn grote passie, meestal pik ik er bestemmingen uit die niet zo voor de hand liggen. Andere hobby’s van mij zijn penpalling, buikdansen en experimenteren in de keuken. Op mijn reizen probeer ik telkens de lokale keuken uit en breng ik verschillende kruidenmengelingen terug mee naar huis. Hiermee ga ik dan aan de slag en probeer ik van alles uit. Naast het lezen van boeken kan ik ook genieten van een goeie film.


Natuurlijk zijn jullie vooral benieuwd vanwaar mijn interesse voor boeken komt. Vanaf mijn eerste woordjes die ik kon lezen, en de eerste leesboekjes op school moest men mij al boeken geven van een niveau hoger. De verplichte boekenlijsten op school spraken mij nooit aan, de boeken die erop stonden, had ik reeds enkele jaren ervoor gelezen. Ik vond het niveau van die lijsten altijd te laag. Maar met wat geluk kreeg ik het altijd voor elkaar dat ik mocht kiezen uit de boekenlijsten van een paar studiejaren hoger. Eén enkele keer mocht ik zelfs voor het vak Nederlands een boek lezen van een niet-Nederlandstalige auteur ‘Wilde Zwanen’ van Jung Chang, wat een superdik boek leek voor mijn klasgenoten, was voor mij een parel.

Voor het vak Engels mocht ik ook vaak afwijken van de verplichte boekenlijsten, boeken van onder andere John Irving kregen hier mijn voorkeur. Mijn liefde voor boeken werd extra aangewakkerd door mijn oom en tante die in de bibliotheek werkten. Via hen kon ik dan ook steeds de allernieuwste boeken ontlenen.
Nu lees ik vooral tijdens het pendelen. Elke dag pendel in van Ronse naar Brussel waar ik sinds kort tewerkgesteld ben op een personeelsdienst. Daarvoor werkte ik voor dezelfde firma op de helpdesk van hun IT-afdeling.


Mijn favoriete auteur is John Shors, ik heb zijn boeken een 3-4 tal jaren geleden ontdekt toen ik op zoek was naar boeken over Cambodia, mijn reisbestemming van toen. Hij schrijft vooral romans die zich afspelen in Azië, en heeft een zeer
mooi omschrijvende stijl. Bij het lezen van zijn boeken waan je je telkens op reis, ergens in Azië. Vooral zijn boek ‘Gelukskinderen’ over enkele straatkinderen in Vietnam heeft mij enorm aangegrepen en ik kijk al enorm uit naar zijn volgende roman over de geschiedenis van de Chinese muur.
Maar niet alleen fictie kan mij boeien, ook non-fictie lees ik af en toe. Hier kunnen vooral geschiedkundig en antropologische boeken mij enorm boeien. De Britse BBC journalist Robert Fisk (zeg maar de Rudi Vranckx van Groot-Brittannië) is mijn favoriete auteur in het non-fictie genre.



Mijn boeken top 5 bestaat uit:
1. John Shors, ‘Gelukskinderen’
2. Colleen McCullough ‘Bestemming Botany Bay’
3. Robert Fisk ‘De grote beschavingsoorlog’
4. Umberto Eco ‘De slinger van de Foucault’
5. Michael Ende ‘neverending story’


Zoals jullie uit mijn boeken top 5 kunnen opmaken lees ik graag verschillende genres. Het enige wat mij minder boeit is science-fiction.

Silke Wimme

Geen opmerkingen: