zaterdag 12 augustus 2017

'Moederwond' - Gwyneth Leermakers







Dorry Vogels & Inge Brunnekreef wonnen onlangs ‘Moederwond’ van Gwyneth Leermakers bij ons.
Een van de voorwaarden was om een korte review te schrijven die wij zouden publiceren op ons blog. 
Beide dames zijn het in grote lijnen eens met elkaar. Lees nu hun bevinding over ‘Moederwond’.






Dorry Vogels

Mooie cover, groene achtergrond met drie vrouwenhoofden. Past goed bij het verhaal dat over drie vrouwen gaat: Oma, Myra en Phaedra.
Het verhaal wordt in het begin verteld door Myra. Je leest over het verhaal van haar en haar (stief) vader. Wat er tussen hen gebeurd is. Daarna wordt het verhaal verder verteld door Phaedra, de dochter van Myra. Het begint met haar succesvolle loopbaan, dat ze zwanger raakt en dit niet echt vlekkeloos verloopt. Als Fara, haar dochter wordt geboren, en ze na de bevalling een tijd uit de running is merkt ze dat haar baan op het spel staat. Dan besluit ze uit te zoeken waarom er zoveel twijfels zijn en ze zich zo onrustig voelt in haar leven. Nadat ze een gesprek aangaat met haar oma en moeder wordt het haar duidelijk.
Het verhaal wordt verteld in het verleden, door Myra en het heden door Phaedra.
Ik was de gelukkige die dit boek mocht lezen. Het maakt mij boos dat er zoveel onbegrip wordt getoond over incest seksueel misbruik. Dat het vaak niet geloofd wordt. 
Op het sterfbed van Myra’s vader vraagt hij: ‘Kun je me vergeven, je weet wel van vroeger?’
Ze kijkt hem recht in de ogen en ziet dat hij het meent. Maar ze voelt niks, helemaal niks en zegt: ‘Nee, dat kan ik niet'.

Het is een waargebeurd verhaal over misbruik en familiegeheimen. Hoe het geheim wordt gehouden en mensen die dit meegemaakt hebben hoe ze zich schamen en vaak de schuld aan zichzelf geven. Denken: gebeurt dit echt!
‘Moederwond’ is een goed opgebouwd verhaal dat in korte hoofdstukken geschreven is. Een indrukwekkend en emotioneel boek. Het leest makkelijk en Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl. 
Voor mij zeker 5 sterren waard.


Inge Brunnekreef

De cover vind ik prachtig. Je ziet een vrouw maar dan drie keer. Prachtig omdat het verhaal gaat over Phaedra, Myra en haar oma. De titel vind ik ook heel erg mooi en heel goed passen bij het verhaal. Phaedra lijkt een gelukkig getrouwde vrouw met een heel lieve man, maar schijn bedriegt. Na haar zwangerschap ligt ze in de knoop met zichzelf en is ze op zoek, maar waarnaar precies. Ze besluit een boek te schrijven en zo komt ze er achter wat er vroeger allemaal is gebeurd met haar moeder en oma.

Het verhaal wordt in het begin verteld door Myra, de moeder van Phaedra. Dit is in de verleden tijd. Daarna gaat het boek verder en vertelt Phaedra haar verhaal. Je leest over het verhaal van Myra en haar stiefvader en wat er allemaal gebeurt. Hoe mensen hun ogen kunnen sluiten voor zoiets kan ik met m’n hoofd niet bij. Ook lees je over Phaedra en haar succesvolle loopbaan. Als ze zwanger raakt van haar dochter Fara gaat het niet allemaal volgens plan. De zwangerschap loopt niet vlekkeloos en na de bevalling is ze nog een hele tijd uit de roulatie. Ze merkt dat haar baan op het spel staat. 


Een prachtig waargebeurd verhaal. Gwyneth Leermakers heeft een fijne schrijfstijl en ze weet me goed te pakken met dit verhaal. Een verhaal wat diepe indruk op mij heeft gemaakt. 
Dit komt ook wel door het thema misbruik. Ze weet precies te verwoorden hoe dit een grote rol heeft gespeeld in de drie generaties. 

Kun je het mij vergeven. Je weet wel, van vroeger ?’ hij kucht. 
Ik kijk hem recht in de ogen. Ik zie dat hij het meent. Ik voel niets, helemaal niets. ‘Nee, dat kan ik niet.’

Het boek heeft korte hoofdstukken en leest als een trein. De personen worden heel goed uitgewerkt. Het is erg aangrijpend en je leeft echt met Kyra en Phaedra mee. 
Ik voel woede en verdriet maar ook vreselijke afschuw en ook de onrust bij Phaedra.

‘Moederwond' is een indrukwekkend en emotioneel debuut van Gwyneth Leermakers. Ik heb genoten van elke bladzijde en bleef maar doorlezen. Wel moest het verhaal even bezinken.

Ik geef het boek de verdiende 5 sterren


Geen opmerkingen: