dinsdag 28 maart 2017

‘Echo’ – Tamara Geraeds

 
Genre: thriller
Uitgever: Kabook
ISBN: 978-90-824152-5-4
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 264
Uitgave: april 2017

Hartelijk dank aan Kabook uitgeverij voor het beschikbaar stellen van deze recensie-exemplaren.

Lezers: Lisette Woest-Appeldoorn & Jeannie Bertens-Marcelis (DPB)

Cover

Lisette; Een zwarte achtergrond met daarop een verwaarloosd meisje dat opgerold op de vloer ligt. De titel staat in bloedrode letters geschreven, met de intrigerende subtekst “als moord een wapen wordt…”. De letters lijken op bakstenen. Wat heel goed past bij het verhaal. De naam van de schrijfster staat in het wit boven de titel. De cover valt op door de rode letters van de titel op een donkere achtergrond. Ook past de omslag bij het verhaal. De cover krijgt een 7.

Jeannie; De cover vind ik pakkend. Je denkt meteen aan het meisje wat op de cover staat, wat is er met haar gebeurd? Ook de zin onder de titel: 'als moord een wapen wordt'. Vooraf zei die zin me niet zoveel, alleen dat er een of meer moorden in het boek voorkomen. Na het lezen van het boek, vind ik de ondertitel meer dan passend! Het kleurengebruik is prima, de ondergrond zwart = dreigend en de letters van de titel bloedrood = angstaanjagend. In de boekwinkel zou het boek door deze cover zeker mijn aandacht trekken. De cover krijgt een 8.

Samenvatting van het verhaal

Lisette; Als lezer leer je Sara kennen vanaf het moment dat ze zeven jaar is. In al die jaren is Sara nog nooit het huis uit geweest. Haar moeder is een alleenstaande en gelovige vrouw, die Sara in zonde heeft gekregen. Niemand mag dan ook van haar bestaan weten en Moeder gaat heel ver om ervoor te zorgen dat niemand ook maar een vermoeden heeft van het bestaan van Sara. Als Moeder het huis verlaat voor haar dagelijkse trip naar de kerk gluurt Sara vanachter de gordijnen naar Buiten. Oplettend dat niemand haar ziet.

Jeannie; In Echo wordt het verhaal verteld van Sara, een meisje dat opgroeit zonder ooit haar huis te verlaten. Ze is alleen met haar Moeder en wordt verborgen gehouden voor de buitenwereld. Sara bestaat niet, haar geboorte is nooit aangegeven, niemand weet van haar bestaan. Hoe jong ze ook is, ze moet alle huishoudelijke taken in huis vervullen en wordt daarvoor bedankt met veel slaag en af en toe een korstje brood.

Lisette; Anders zwaait er wat voor haar en de straf kan vallen in de categorie ‘irritatie’ tot en met ‘duivels’. Moeder behandelt Sara als een slaaf. Ze moet het hele huishouden doen en Moeder heeft er een dagelijkse sport van gemaakt om Sara te kwetsen en te vernederen. Als ze op een dag niet voorzichtig genoeg is met het naar Buiten gluren, wordt ze gespot door een vrouw die dagelijks langs hun huis rijdt. Is dit het moment dat Sara’s leven beter gaat worden of weet Moeder deze hoop vakkundig in de kiem te smoren?

Jeannie; Sara leert de buitenwereld een beetje kennen door de computer van Moeder. Daar leert ze dat er bergen en meren in de buitenwereld zijn. Af en toe vangt ze een glimp op van de buitenwereld door het gordijn een beetje op te schuiven. Dan op een dag vangt de Kleurenvrouw uit de buitenwereld haar blik op en ze legt contact met Sara. Moeder slaat echter op verschrikkelijke wijze terug, Sara wordt opgesloten in de kelder. Zal Sara in de kelder haar einde vinden?

Conclusie

Lisette; Tamara Geraeds (1981) schrijft al sinds haar vroege jeugd. Tot op heden was ze bekend als schrijfster van fantasyboeken voor kinderen. Tevens heeft ze een aantal gedichten op haar naam staan. Met “Echo” zet ze haar eerste stappen in de wereld van boeken voor volwassenen. Niet alleen haar doelgroep is veranderd ook het genre is een ander geworden. “Echo” is een thriller geworden. “Echo” heeft ze in twee delen verdeeld. Deel 1 begint met een prikkelend Chinees gezegde “A bad word whispered will echo a hundred miles”. De fantasie wordt daarmee direct geprikkeld. Welk woord heeft in dit boek enorme gevolgen?

Lisette; Op de eerste pagina wordt al snel duidelijk dat het woord “moeder” een speciale betekenis heeft, omdat ze het steevast schrijft als Moeder, ongeacht de plek in de zin. Aan de hand van haar dochter Sara kom je al snel te weten waarom Moeder op die manier benadrukt wordt. Tamara Geraeds weet namelijk een Moeder te creëren die rechtstreeks uit de hel lijkt te komen. De nachtmerrie van elk kind, maar voor de buitenwereld een godvrezende en behulpzame vrouw. Ze weet haar zo goed neer te zetten dat je als lezer loopt te rillen van onaangenaamheid.

Jeannie; In Echo wordt het spannend en meeslepend door Tamara Geraeds verteld. Moeders lijken geen gevoel te hebben.

Lisette; Sowieso zet ze de personages goed neer. Sara weet ze zo neer te zetten dat ze zowel onderdrukt als enorm sterk is. Naïef en slim tegelijkertijd. De beelden van meisjes uit het nieuws, zoals een Natascha Kampusch, komen vrijwel direct op jouw netvlies. Met de daarbij behorende heftige emoties. Meerdere malen vol walging scènes gelezen. Zo duidelijk beschreven en toch ook zo passend bij de karakters. Er zijn momenten geweest dat je als lezer het uit wilde schreeuwen, omdat Sara zo naïef handelde. Het knappe ervan is dat de naïviteit op die momenten helemaal strookte met de ontwikkeling van Sara.

Lisette; Net als Moeder constant met een hoofdletter wordt geschreven, wordt namelijk ook Buiten gedurende het hele boek met een hoofdletter geschreven. De wereldvreemdheid van Sara wordt hiermee sterk benadrukt. Tamara Geraeds weet vanaf pagina 1 tot en met de laatste pagina haar personages geloofwaardig, sterk en driedimensionaal neer te zetten. Niet alleen de personages, maar ook de met name onderhuidse spanning weet ze gedurende het hele boek vast te houden. De beschrijvingen, de acties en de onverwachte wendingen dragen hier zeker aan bij. De twists zijn nergens over de top, de ontwikkeling van het verhaal is even heftig als geloofwaardig. Gedurende het boek voelt alles goed doordacht aan.

Lisette; Alleen zijn er twee dingen die mij constant hebben beziggehouden. Het eerste is het vollopen van de regenton in deel 1. Gezien de locatie van de regenton is het vollopen door de regen vreemd. Daarnaast is het enigszins ongeloofwaardig als de schrijfster een van de kinderen laat verbranden door frituurvet. De aard van de verwonding zou in werkelijkheid veel ernstigere gevolgen hebben dan er in het boek beschreven wordt, want koelen met een natte doek zal hier niet voldoende zijn. Navraag gedaan bij een vrijwillige brandweerman met EHBO-diploma.

Beoordeling

Jeannie; Dit is mijn eerste boek van deze auteur en wat heeft ze me meegezogen in het verhaal! Spannend van de eerste tot de laatste bladzijde! Ik wist niet dat moeders tot dergelijke dingen in staat zijn. Een aantal voorvallen vond ik echter ongeloofwaardig. Bijvoorbeeld de verbranding met frituurvet op de rug van een jong meisje. Volgens mij kan dat levensbedreigend zijn en kun je dat met koelen met water niet oplossen. Vandaar dat het boek van mij ‘maar’ 4 sterren krijgt en geen 5 wat in potentie zeker mogelijk is.

Lisette; “Echo” is een heel goed geslaagd thrillerdebuut. De titel is goed gekozen en de quote van Victor Hugo waar ze deel 2 mee begint is erg treffend voor de plot “What is history? An echo of the past in the future; a reflex from the future on the past”. “Echo” krijgt van mij 4 *






Geen opmerkingen: